Klä med siden.

Allmänt.
Om man bygger en oldtimermodell skall man helst klä den med siden. Det är många som drar sig för detta, men det är inte så svårt som man kan tro. Det tar längre tid att klä med siden men det är det värt. När modellen är färdigbyggd och slipad på alla ytor börjar man med att lägga på dop. Dop direkt från burken skall användas, inte utspätt. Dopa alla ytor som skall kläs. Om man har en framkant som är plankad skall hela ytan dopas. Om man bara dopar i kanterna och låter sidenet stäckas över framkanten kommer det att bli skillnad i strukturen. Alla ytor dopas 3ggr, eventuellt med en mellan slipning. När dopen torkat ordentligt slipa bort eventuella knottror som sidenet kan fastna i.

Sidenet.
Nu kommer vi till sidentyget. Vävt tyg består av varptrådar och inslag. Varpen består av parallella trådar som sitter i vävstolen. Vinkelrätt mot denna går inslaget. Varför måste vi veta detta?. Jo det är så att varptrådarna krymper mer än inslaget. Om man nu vill klä en sprygelbyggd vinge så vill man att tyget som går mellan spryglarna skall vara så sträckt som möjligt så att det inte blir fula sjunk. Tyget skall alltså läggas med varpen parallellt med bakkantslisten. Hur ser man på tyget hur det är vävt?. Om man tittar på kanten ser man att det är lite kraftigare på två sidor. Det kallas stadkant och består av dubbla varptrådar. Siden är ofta 90-100cm brett. Man kan ha som lite komihåg att man kan klä en vinge med hur stor spännvidd som helst. Alltså skulle tyget läggas åt andra hållet blir maximala spännvidden utan skarv 180-200cm.

Att klä
Nu kan vi börja klä. Klipp till sidenet med lite marginal. Sidenet är inte smidigt när det är torrt utan vi skall blöta det. Gör en boll av tyget och blöt det. Krama ut så mycket vatten det bara går. Nu lägger vi tyget över det som skall kläs. Vi fäster med aceton i ena hörnet och jobbar oss sedan från det hörnet och över hela ytan. Sträck  sidenet från en kant till en annan. Sedan jobbar man tills det inte finns några rynkor i sidenet. Om man märker att man får rynkor är det bara att lösa upp sidenet med aceton och göra om. Låt allt torka ordentligt. Skär rent alla kanter. Nu måste man dopa alla kanter om man skall klä vidare. När man skarvar siden på en balsayta, se vingspetsen längre ner är det inte så noga hur man skär. När man har dopat fast sidenet syns inte den ojämna kanten. Om man däremot skall skarva siden exempelvis på kroppen utmed en longeron och risken finns att det blir dubbelt siden som man kan se igenom måste man göra raka fina snitt. Se längre ner hur man skär siden.

Lite bilder från klädsel av en vinghalva.


Här syns hur mättat trät måste vara.

Det fuktiga sidenet läggs på plats.

Spänn upp sidenet mellan pilarna fortsätt sedan med torotionsnäsan
och slutligen bakkanten.

Skär rent på baksidan.

Dopa sedan ner kanterna.

Färdigt att dopas.
Dopning.
Nu skall tyget mättas med spännlack (dop). Vi använder samma dop som innan men späder med aceton 50/50. Använd en bred pensel och pensla på alla ytor stående då det annars rinner igenom tyget. Upprepa detta moment tills alla rynkor är borta. 5-7 strykningar brukar det bli.

Vacker genomlysning som man bara får med siden.

Skyddslack.
Nu är vi färdiga och vi har ett strålande resultat. Nu är det såhär att denna lack tål inte bränsle utan den måste bränsleskyddas. Jag har använt både sprayburk och 2kompontents billack. Det senare är att rekommendera.

Skära till siden
Att skära siden med en vass kniv är inte lätt. När man skarvar kan man behöva en rak och fin kant. Man skär då sidenet med en vass kniv. Jag använder lösa blad till en brytbladskniv. För att sidenet skall ligga still använd ett balsaflak som underlag att skära emot och en linjal.

Bra att veta.
När man har blandat till spännlack får det inte stå för länge i burken. Jag vet inte om det tar åt sig vatten eller vad det är som händer, men sidenet blir helt vitt. När man har trimmat bort allt överflödigt siden men fortfarande har kvar lite trådar målar man fast dem med dop.

Verktyg.
Skarpa knivar eller rakblad. Liten pensel till acetonet. Bred pensel till spännlacken.