Livesteam

Skala 1:8 (7¼)
Någon gång runt 1990 började jag att bygga på mitt "Live steam lok". Det var då tänkt att bli ett normalspårigt lok i skala 1:8. Det var tänkt att det skulle vara en motorsågsmotor i den och en hembyggd växellåda. Vad jag kanske inte visste var att en motorsåg varvar väl mycket för att passa till ett lok som skall gå i max 10km/h. Det blev många hembyggda växel-lådor innan man fick ge upp. Det går inte att lagra en axel enbart i en bronsbussning när varvtalet är 10 000varv/min. Vid ett tillfälle tyckte jag att loket var färdigt för en riktig provkörning på BMÅS bana i Borås. Vi åkte dit en dag då vi var säkra på att bli själva där. Tyvärr var det två personer där men loket åkte upp på spåret och motorn startades. Det rök väldigt mycket efter lite skrapande fick jag i växeln. Loket var utrusat med slirkoppling modell spänd rem. Jag spände remmen och loket gick för egen maskin 10meter sedan stannade det tvärt. Jag spände remmen ytterligare men det bara rök. Växellådan hade skurit i lagren igen. Nästa steg för att få ordning på loket var att anskaffa en båtmotor med backslag och ta detta till loket. Jag ringde runt till de som säljer båtmotorer och sökte efter ett backslag. Det fick gärna vara sönderfruset, (det går att svetsa) men de hade inga trasiga eller delar. Jag fick då napp på en begagnad motor med backslag. När jag kom och skulle köpa motorn ville försäljaren visa motorn igång i sin fina provkörningbänk med vatten. Då sa jag att det kvittar hur motorn går för den skall jag slänga när jag kommer hem. Då hade han helt plötsligt en trasig motor med helt backslag på. Jag köpte då enbart backslaget. Det kommer ifrån en Electrolux motor på 60hk.Motorsågsmotorn varvade för mycket så det inköptes en bensindriven modellmotor på ungefär 25 kubik. Med tiden kändes loket fel då jag inte byggt efter någon förebild. Då föddes tanken att bygga loket som ett smalspårslok i skala 1:3,2. Det monterades större hjul och den gamla korgen åkte på tippen. Läs fortsättningen längre ner på sidan.

t_lok.jpg (9510 bytes)
"Normalspårsloket  med stora hjul"

 
Nästa 1:8 projekt föddes i hobbyaffären i stan, de hade fått in lexan karosser till 30-tals bilar. Jag inhandlade en Ford delivery. Nu skulle det byggas rälsbil. Hjul svarvade och en botten platta svetsades ihop. En elmotor och växellåda från graupner fick bli drivning. Elektroniskt fartreglage sköter framfarten. Belysning och signalhorn monterades också. Provkörningen utföll till belåtenhet och Allt om Hobby hade med den i en artikel om BMÅS. Så som bilen ser ut i AoH är det första utförandet. Efter det har jag monterat nya stötfångare (kromade), nya hjul med snyggare profil och även handtag och vindrutetorkare.

t_rbil1.jpg (11964 bytes)
Rälsbilen på BMÅS.

t_rbil2.jpg (13008 bytes)
 

Här är det inte nya stötfångare.

 
"Diema"
Här fortsätter historian om 1:8 loket. Titeln är Diema, då det är tänkt att loket skall föreställa ett sådant lok. Sommaren -99 var det tänkt att starta motorn. Den ville inte starta för förgasaren flödade. En ny större förgasare monterades och nya startförsök gjordes. Inte heller nu ville motorn gå ordentligt, den fick då hjälp med lite startgas för att gå. Resultaten av detta blev en trasig vevstake, förmodligen pga övervarvning. Vevstaken var gjord i plåt. Detta kändes inte som hög kvalitet. Så denna motor skall nu renoveras med en vevstake från en motorsåg. Motorn skall i inte användas till loket. Nu har jag fått tag på en B&S på 3,5hp. Den skall monteras under hösten. Denna motor lämnar relativt stor effekt och varvtalet är 3200v/min. Detta är lättare att växla ner än de motorer jag har använt innan, som lämnat ca10000v/min. På bilden kan man se loket med en korg liknande en Diema. Den andra bilden visar motor och växellåda. Det är den lilla motorn på 25kubik som sitter där. För att montera B&S motorn krävs det en vinkelväxel eftersom motorn är vertikalaxlad.

 

diema_t.jpg (16866 bytes)
Loket med pappkaross.
vaxellada_t.jpg (20253 bytes)
Växellåda och motor (25 kubik).
 
En vinkelväxel har jag hittat på en gräsklippare. Efter lite svetsande kunde den nya motorn provstartas. Det fungerade men loket gick väl sakta. Utväxlingen fick ändras och vid ett nytt försök fungerade det mycket bra. Då en B&S motor tar mer plats än 25 kubikaren kommer hytten att bli annorlunda.

t_diema4.JPG (22961 bytes)
Loket med B&S motor.

Här kommer bilder på loket vid en körning i Borås på ångans dag 010803.
t_diema2.JPG (20522 bytes)
Kan de här verkligen fungera?.
t_diema3.JPG (41692 bytes)
Ulf försöker få i en växel på Sandlidscentral.
   
Då det visat sig att den motor jag använt till loket inte ville starta längre (sommaren -03), beslöt jag mig för att inköpa en helt ny motor. Motornummret skrevs av och jag beställde en ny motor. Den motor jag använt slutades att tillverkas -93. Nu fick jag istället köpa en 5hk motor med elstart för att få in allt under huven. Elstarten var nödvändig pga att magnapullstarten inte fick plats under huven. Nu är loket en fröjd att använda, bara trycka på startknappen och åka iväg samtidigt som har jag fått ström i loket har jag monterat en lampa på huven.

Jag med loket hos Rolle.

Loket vid Rolles vändskiva.
   

Gotlandslok

Skala 1:20. Här är det tänkt att det skall bli ett Gotlandslok i 1:20. Förebilden finns på Gotland Hesselby järnväg. Loket som jag bygger är samma som var med i AoH på sjuttiotalet. Jag har köpt en låda med 4st halvbyggda lok, som jag har sålt under åren så nu har jag bara kvar ett ok. De flesta delarna är färdigbearbetade, men det saknas lite filning för att få allt att passa. Jag har monterat ihop ett underede med hjul och håller nu på med koppelstängerna.

Koppelstängerna visade sig vara för korta, så när koppelstångslagren var gjorda gick inte hjulen runt. Hur löser man detta utan att göra nya?. Svar, man gör lagerämnen och pressar i dom i stängerna sedan borrar man dom i fräsen. Det blev inte snyggt när bussningen är 0,1mm tjock på ena sidan och 2mm på den andra, men det syns inte när brickorna som håller allt på plats kommer dit. Tvärstyckena frästes och monterades på gejdrarna. Hållare till gejdrarna tillverkades. Loket är nu uppkopplat och provkörning av underedet skall göras så fort jag monterat kolvringar. Till kolvringar har jag tänkt att använda o-ringar istället för grafitgarn som det står i byggbeskrivningen.

Provkörning av underedet gick bra efter viss justering. Pannan är provtryckt till 10 bar. Den är nu monterad i loket. Jag har även byggt ihop ett sotskåp med skorsten. Nästa steg blir att montera isär underedet för målning då jag vill ha detta klart när jag drar alla rören. Lokramen är nu målad och montering har påbörjats. Här följer några bilder.

 

t_gotland3.jpg (12256 bytes)
Pannan
t_gotland4.jpg (8135 bytes)
Cylindepaket och slidskåp
Monteringen gick nästan bra. Det var bara två skruvar till vattenpumpen som inte ville passa. Pannan är tryckt med ånga och säkerhetsventilen är inställd. Brännaren som är av vevtyp är också färdig likaså bränsletanken. Nu var det då dags för provkörning. Ingen komplett lok men ett underede med tankar. Jag hade inte isolerat pannan,så det gick ut väl mycket värme till Kråkorna. Det läckte lite här och var, men det är nu tätat. Mitt stora problem just nu är vattenpumpen som inte ger något tryck. Jag har monterat en kolvring(O-ring)för att försöka lösa detta problem. Loket är nu färdigt men inte målat. Det läcker fortfarande lite varstans men det skall åtgärdas någon gång.

Så här ser loket ut idag.