Hösten 2011.
Jag har flugit en del med planet och det går mycket bra. Flyger Imac
programmet efter motorbyte.
Fakta
om setupen.
Servo Dymond D300
Motor.Turnigy 50-55 580kv
Farteglage Turnigy plush 80A
Ack.5S1P 4000mah
Jag har
tänkt bygga en Rans S-9 i kvartskala. Förebilden är bara 6,7 meter i
spännvidd. Det är en ultra lätt från en firma i USA (Rans) och förebilden
säljs som byggsats. Modellen byggs från ritning med en spännvidd på 169
cm. Ritningen kommer från BK modellflyg på Gotland. På treplansskissen ser
man att det finns två utförande på ryggen. Jag kommer att bygga den
versionen med hög rygg. Det var ett sådant plan som tappade vingen på en
flyguppvisning i Argentina nu i veckan. Piloten överlevde, skröna? Nej det
här planet har en inbyggd fallskärm längst bak i kroppen som man kan
utlösa i nödfall.
Saxat
från tillverkarens sida:
“The S-9 Chaos has been in production since 1986. The Chaos is popular the world over
in aerobatic competitions and sport flying. A Chaos airframe is a perfect
match for the new breed of powerful two stroke engines. A stock S-9
equipped with a Rotax 503 47hp engine is potent enough to compete in
sportsman class aerobatics. S-9's have been equipped with up to 100 hp
engines with spectacular results. With full inverted capability, a Chaos
can whip through an advanced routine leaving little doubt about the plane
and pilot's ability to finesse the figures.
Aerobatics is the intent of the Chaos, but the well behaved plane serves
well for cross country or around the patch flights. Pilot workload is
minimal due to the light control pressures. As with all RANS kits, the
Chaos comes welded and pre-fabricated, reducing assembly time and
increasing precision.”
Alla bilder är klickbara
Vi börjar med att göra alla spant och
spryglar. Sedan görs kölen och kroppen kan börja att sättas ihop.
Stabben och höjdroderhalvorna klara att
monteras på kroppen.
Vingen tar form. vingbalk i kolfiber för
lättare montering
Nu skall jag för första
gången i mitt liv gjuta något i glasfiber. Det skall bli en motorkåpa. Jag
har gjort en plugg av blå frigolit och spacklat lite med sandspackel där
det behövdes. Sedan lade jag på lamineringsepoxy och 50gr väv. Efter två
lager tog jag bort pluggen från modellen men då kändes kåpan inte stadig
så det blev två lager till.
Frigoliten karvades sedan bort, det sista
smältes med aceton.
Landställen löddes ihop och det monterades
en balsa fyllnad som glasades fast med 25gr väv
Sprutspacklades och en lätt slipning. Vingstöttor
tillverkades av alurör och en egentillverkad ände som limmades med epoxy
Vingstötta monterad i kroppen.
Äntligen träfärdig. Sporrstället tillverkades av
pianotråd och mässing. liknar förebilden.
Äntligen börjat klä. Den fällbara canopyn låses med
magneter. Skalainstrument från SIG på en plywoodskiva
Luftrenarna är svarvade i plast med
lite rostfrittnät pårullat längst ut.
Ljuddämparen är gjord av lite elrör, platsrör och en plexibit
Ljuddämparen målad.
Detta är början till ett tanklock.
Plastbiten urborrad i "delningsapparaten"
"Bild på delningsapparaten"
Ämnet svarvas ner till mitten på
urborrningen.
Rundade kanter och en försänkning så
är locket klart.