Oljefälla till fyrtaktsmotorer.
På alla fyrtaktsmotorer sitter det en nippel
på vevhuset. Detta är vevhusventilation. Här kommer det ut olja som läcker förbi
kolven och smörjer vevhuset. Den vanligaste lösningen att bli av med oljan är
att montera en slang från nippeln till utloppet på ljuddämparen. Ljuddämparen
drar då med sig oljan med avgaserna. Detta gör att modellen blir onödigt kladdig
av oljan från vevhuset. När jag provkörde min RCV 58 märkte jag att det kom
väldigt mycket olja från vevhuset. Jag monterade då en burk som tog upp oljan
istället. |
Så här mycket olja blev det på 10 min. |
En vidareutveckling på detta blev en burk med
en ingång från vevhuset, en luftning och en avtappning längst ner. Avtappningen
förlängs med en slang som man drar utanför motorkåpan och pluggar. När man har
flugit klart är det bara att ta bort pluggen och samla upp oljan. |
|